Monta tapaa elää arkea

Tunnetko ketään,  jonka kodissa/työpaikalla voisi tulla vastaan seuraavia tilanteita ? Vai kuulostaako tutulta omassa arjessasi ?

  • Siirtelet tavarapinoja, jotta pääset istumaan. Raivaat kylpyhuoneesta tavaroita mm. tyhjiä pahvilaatikoita, jotta pääset suihkuun. Et voi valmistaa ruokaa etkä käyttää liettä, koska keittiön pöytätasot sekä lieden päällinen ovat tavaraa täynnä. Et voi nukkua sängyssäsi ennen kuin raivaat tavarakasat pois. Tavara on saanut vallan. Jos haluat rentoutua, onko siihen paikkaa ?
  • Saat muistutuslaskuja, koska et muista oletko saanut jo laskun vai etkö vain löydä sitä. Papereita on liikaa ja niitä ajelehtii vastaan ympäri huushollia.
  • Postilaatikkosi on niin täynnä, ettei kansi mahdu enää kiinni. Kahmaiset kaksin käsin kerralla saatavan pinon ja siirrät kasan sisälle siihen kohtaan kotiasi, jossa on vielä varaa pinota lisää korkeutta kasan päällimmäiseksi. Avaamatonta postia on paljon.
  • Työpäiväsi venyvät usein ylitöiksi. Illaksi suunnitellut vapaa-ajan menot peruuntuvat usein.
  • Työpöytäsi on täynnä papereita, kasat kasvavat korkeuttaan. Sähköpostiisi tulee päivittäin ilmoitus, että se on täynnä.
  • Elämäsi tuntuu hallitsemattomalta sotkulta. Tuntuu, että sinulla on aina kiire, olet aina myöhässä jostakin, aina siirtymässä paikasta ja tilanteesta toiseen. Et ehdi keskittyä käsillä olevaan hetkeen.

 

Päätäni alkoi särkeä, kun kirjoitin näitä kohtia koneelle puhtaaksi. Ymmärrän syyn. Olin lukenut osan asioista USA:laisen ammattijärjestäjäkollegani blogista. Ymmärsin, että tässä listattiin asioita epäjärjestyksen esimerkein. Mielikuvat lähtivät sotkuisista näkymistä siistien sijaan. Mitä jos avasin asiaa toisesta näkökulmasta ?

  • Kotisi on paikka jossa voit rentoutua. Voit laittaa ruokaa keittiössäsi, jossa on riittävästi laskutilaa ja useimmiten käytetyt tavarat ovat kätesi ulottuvilla. Kylpyhuone on viihtyisä ja siellä ovat esillä vain päivittäin tarvitsemasi tuotteet. Olohuoneen sohvalle voit oikaista pitkäksesi, kun tarvitset lepotauon. Nukkumaan käydessäsi pujahdat puhtaisiin ja pehmeisiin petivaatteisiin.
  • Maksat laskusi ajoissa ja ne ovat eräpäiväjärjestyksessä tietyssä paikassa laatikostossasi tai sähköpostissasi.
  • Käyt päivittäin läpi saapuvan postin. Lajittelet sen paperiroskiin meneviin, arkistoitaviin ja tekemistä vaativiin. Arkistoitaville on omat mapit hakusanan mukaan. Tehtävien asioiden pinon käyt läpi tarpeeksi usein niin että pino pysyy kohtuullisena.
  • Työ on vain osa elämääsi etkä tee ylitöitä kuin joskus satunnaisesti. Vapaa-ajallasi teet valitsemiasi rentouttavia asioita.
  • Työpöytäsi on siisti, kun olet järjestänyt paperit kansioihin ja avotelineisiin sekä poistanut tarpeettomat paperit. Samoin sähköpostisi.
  • Tunnet hallitsevasi elämääsi. Varaat aikaa siihen, että sijoitat tekemiset kalenteriisi. Näin asiat tulevat tehdyiksi ajallaan. Elämäsi tekemiset ovat sinulle mieluisia. Arkesi on hyvin, mutta riittävän väljästi suunniteltu. Se sallii näin muuttuvatkin tilanteet.

Kenenkään elämä ei ole suora kopio kummastakaan noista listauksista. Kohdat pitävät sisällään paljon asioita, elämänarvoja ja valintoja. Kaikkiin elämäsi sisältöihin et voi vaikuttaa; vaikuta niihin joihin voit. Hae itsellesi sopiva tasapaino tavaroiden ja väljyyden, työn ja vapaa-ajan sekä tekemisen ja rentoutumisen välillä.

Miten ammattijärjestäjän oma arki ? Kotini on käynyt läpi tavarainventaarion ja tavaroille on oma paikkansa. Siivoan silloin kun villakoirat ja eri toten kissankarvat alkavat häiritä. Touhuan aikani tarmolla, mutta osaan vaihtaa vapaalle nykyään jo ennenkuin olen ihan puhki tekemisestä.  Tarvitsi vain elää ensimmäiset viisikymmentä vuotta oppiakseni tämän.

 

 

Mihin aika kuluu ja lempeitä ajatuksia itsellesi

”Miten tämän ajan saa riittämään kaikkeen, kun on koko ajan kauhea hoppu ?” ”Saisiko vuorokauteen lisää tunteja ?”  Oli elämäntilanteesi millainen tahansa, tuntuu monien huulilla sana ”kiire” olevan vähän väliä. Koemmeko itsemme tärkeämmiksi, kun olemme monessa mukana ja kalenterissa on merkintöjä ? Kaikilla meillä on käytössämme tasapuolisesti 24 tuntia vuorokaudessa.

Jotta saat ajankäyttösi tarkastelun alle, tulee tietää mihin aikasi nykyisellään kuluu. Pidä muutaman viikon ajan päiväkirjaa. Työlästä – ajattelee joku.  Niin – tähänkin asiaan sinun tulee varata sen vaatima aika. Onko se hetki ennen nukkumaan menoa muutaman illan ajan vai muutama aamuinen hetki ? Voit valmistella asiaa esimerkiksi tekemällä taulukon: uni, päivittäiset matkat, työ/opinnot, harrastukset, kotityöt, tv, netti, oleilu jne. Tee lista niin yksityiskohtaisesti ja tarkasti kuin sinulle tuntuu luontevalta. Muutaman viikon kirjaamisen jälkeen pystyt hahmottamaan tämänhetkistä ajankäyttöäsi.

Tekemisistäsi tulee erotella tärkeät ja vähemmän tärkeät. Kaatuuko maailma, jos en saa tätä asiaa hoidetuksi juuri tänään ? Karsi vähemmän tärkeät asiat ja tee tilaa tärkeämmille. Yhdelle se voi olla tv:n ja netin vähentäminen, jotta ehtii yhteen rakkaaseen harrastukseen viikossa. Toiselle se voi olla kotitöiden vähentäminen tai delegoiminen, jotta saa aikaa vain olla itsensä seurassa. Tärkeysjärjestysten kirjo on tietysti valtavan laaja. Aito kosketus omiin iloa tuottaviin asioihin vie tässäkin maaliin.

Hahmottele mielessäsi visio oman näköisestäsi elämästä. Mitä asioita siihen kuuluu ? Mitkä asiat ovat sinulle mieluisia ? Mitä teet ? Keitä ihmisiä elämässäsi on ? Ole rehellinen itsellesi. Kaikkea toivomaasi et saa, et ainakaan heti – realistisia asioita kyllä. Olen kokenut maailmankaikkeuden toimivan: toivotut asiat tuodaan eteen, kun on sopiva hetki. Uskalla heittäytyä miettimään rauhassa ja ajatuksella tässä kohtaa.

Olen itse kokenut hyväksi asioiden muistiin laittamisen saman tien kun ne tulevat mieleen. ”Olisipa tuokin asia mukava kokea joskus”. Pidä mukana kynää ja paperia tai kirjaa asia kännykkääsi.  Tämä tapa ei edistä asioiden ulkoa muistamista. Mutta näin asiaa ei tarvitse pitää mielessä kaiken aikaa ja on yksi muistaminen vähemmän.  Sopivan hetken tultua raivaa tälle mukavalle tekemiselle aika kalenteristasi.

Kun mieli on ylikuormittunut kaikesta tekemisestä ja muistamisesta, alat unohdella asioita. Esimerkiksi nimiä  – ihmisten ja tavaroiden. Yksinkertaisesti pätkii. Olen tämän useamman kerran kokenut. Tuijotan muovikassia enkä saa sitä sanaa muodostettua saati ulos suustani.

Tee muistiin laitetuista asioista tehtävälista. Jaottele tekemiset kiireellisiin, ei niin kiireellisiin ja pidemmällä aikavälillä toteutettaviin. Sisällytä listaasi myös vapaata aikaa. Varaa aika oleiluun ja rentoutumiseen samalla tapaa kuin varaisit aikaa hammaslääkärille. Pidä varatusta ajasta kiinni. Sulje aparaatit, jotka voisivat keskeyttää rentoutushetkesi. Hellitä aika ajoin, älä suo ajatustakaan arjen touhuamiselle. Voi käydä niin, että alitajuntasi alkaa tuoda ideoita, uusia näkökulmia ja jopa ratkaisuja asioihin, joita olet pyöritellyt päiväkausia.  Nämä ideat eivät kuitenkaan ole itse tarkoitus, vaan se höllääminen.

Mitä jos päättäisit luopua sanasta ”kiire” ? Mitä jos malttaisit suunnitella ajankäyttösi huolella niin, että sinulla on aikaa siirtyä rauhassa paikasta ja tehtävästä toiseen ? Mitä jos keskittyisit käsillä olevaan tekemiseen etkä murehtisi mennyttä tai tulevaa ? Mitä jos tästä hetkestä lähtien päättäisit, että tarpeeksi hyvä riittää ? Voisitko vapautua turhista velvollisuuksista työssä, opinnoissa, kodin siisteydessä, harrastuksissa ? Olisiko kuitenkin kyse siitä, että eläisimme elämää suorittamisen sijaan ?