Työhuoneen järjestäminen

työhuone pienennös

Asiakkaani työhuoneeseen tavarat tulivat jollain lailla puretuiksi muuton yhteydessä parisen vuotta sitten. Siinä kohtaa ei ollut juurikaan aikaa tai voimavaroja jäsennellä tavaroita käyttötarkoituksen mukaan. Muutetuksi tuli samalla koko elämä kaikkine papereineen monen vuosikymmenen ajalta.

Alun perin ajatus oli saada tila, jossa tehdä etätöitä sekä rentoutua – istua, lukea, meditoida. Työpöytä oli tukeva ja riittävän tilava, joskin pöydälle kerääntyvä roina oli alkanut häiritä. Huoneen toiselta laidalta puuttui nojatuoli tai vastaava rentoiluun. Päivittäin käytettävät tavarat tuli olla helposti saatavilla. Harvemmin tarvittavat kuten työkalut voisi sijoittaa yhden seinustan peittävään korkeaan kaapistoon. Lähtötilanteessa työpöytä oli sekainen, kirjahylly täynnä ja lattialla oli paljon johtoja, mikä teki siivouksesta hankalaa. Seinäkaapit olivat tupaten täynnä jäsentämätöntä tavaraa.

Koska raivaukseen oli kerralla aikaa parisen tuntia, oli järkevää jakaa työ selkeisiin osiin. Työpöydän tavara- ja paperikasat pääsivät ensimmäiseksi syyniin. Mainospostit, pienikokoiset mainoslahjat (heijastimet, avaimenperät jne.) ja vanhentuneet tarjouskupongit laitettiin roskiin.  Saaduista postikorteista vain ne kaikkein rakkaimmat  siirrettiin pieneen muistojen laatikkoon.  Seinällä oleva ilmoitustaulu toimii edelleen asioista muistuttajana, siellä on varausvahvistukset ja pääsyliput.  Työpöydällä on tietokoneen lisäksi vain pieni käsittelemättömien papereiden pino, jota läpikäydään viikoittain. Työpöydän laatikoiden pienemmät tavarat – kuten toimistotarvikkeet –  kerättiin pieniin muovikoreihin. Luottokorttikuitit eivät enää kasaannu lompakkoon, vaan niputetaan laatikkoon  tulevan laskun tarkistusta varten.

työpöytä pienennös

Kaksi vuotta lattialla purkamattomana ollut pahvilaatikko sisälsi lukuisia opiskelu- ja työtodistuksia sekä niiden kopioita. Laatikkoon oli kertynyt myös suuri määrä sekalaista tavaraa, joiden säilyttämisestä tuli jokaisesta erikseen tehdä päätös. Järjestämiskokemukseni mukaan kaikkein aikaa vievää on juuri papereiden läpikäynti. Siksi monen lienee haastavaa päästä perkaamisen alkuun.  Papereiden läpikäymisessä on olennaista kysyä itseltään: saisinko tarvittaessa saman tiedon muualta ? Harva palaa huolellisesti säästettyihin lehtien vuosikertoihin.  Henkilökohtaiset muistikirjat on jokaisen paras käydä läpi itse, siinä vaiheessa kun papereiden järjestämisestä on jo hiukan kokemusta.  Takuukuitti on kätevää niitata kiinni käyttöohjeeseen, joskaan harva tulee ohjeisiin palanneeksi.

pahvilaatikko

Kirjahyllyn hyllykorkeudet olivat kunnossa, korkeimpiin jäivät kansiot ja matalampiin kirjat. Sitä mukaa kun kirjoja käytiin läpi, muodostuivat kategoriat: työhön, harrastuksiin, elämäntaitoon sekä rahaan ja sijoittamiseen liittyvät kirjat.

ennen pienennös       jälkeen pienennös

Korkeissa seinäkaapistoissa oli paljon vanhoja koulutusmateriaaleja. Kuinka moni tulee niihin palanneeksi ? Olisiko niin, että niistä saaduista tiedoista kukin ottaa itselleen soveliaan tiedon käyttöönsä saman tien eikä palaa kirjalliseen materiaaliin sen koommin ? Raivauksen jälkeen kaapistossa on selkeät paikat ulkoiluvaatteille, työkaluille, autotarvikkeille sekä kodin kunnostustarvikkeille.

kaappi pienennös       kaappi pienennös 2

Järjestämisen aloittamisessa oli olennaista varata aika kalenteriin ja laittaa puhelimet kiinni, jotta työtä voitiin tehdä keskeytyksettä. Aluksi varattiin paikat poiskuljetettaville seka-, paperi-, kartonki-, metalli-, lasi-, muovi- ja SER-jätteelle. Varatun ajan ollessa melkein lopussa vietiin pois heitettävät jätteet kierrätyspisteeseen saakka.

Tämän työhuoneen järjestämisestä puuttuu enää johtojen niputtaminen pois lattiatasosta (siivous helpottuu huomattavasti) sekä löhötuolin hankinta. 20 tunnin työrupeaman jälkeen voi vain tyytyväisenä huokaista:  wau –me teimme sen !